Hoe klantgericht is de overheid?

Het is al jaren een centraal beleidsthema in overheidsorganisaties: klantgerichtheid. Toch lukt het veel overh

Het is al jaren een centraal beleidsthema in overheidsorganisaties: klantgerichtheid. Toch lukt het veel overheidsorganisaties niet om daadwerkelijk de klant centraal te stellen en de klantgerichtheid naar een hoger niveau te tillen. Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers van uw organisatie de klant op de eerste plaats zetten?

Ontevreden klanten

Het is een bekend probleem bij de overheid: klanten ervaren overheidinstanties als niet klantgericht en ze zijn niet tevreden over de dienstverlening. Veel klachten gaan over lange wachttijden, slechte bereikbaarheid en weinig behulpzaamheid. Klanten willen juist dat medewerkers met hen meedenken en verwachten een deskundig advies.

Verhoog de klantgerichtheid van medewerkers

Hoe verhoogt u de klantgerichtheid van uw organisatie? Dit begint bij uw medewerkers. Zij zijn het gezicht naar buiten toe en hebben grote invloed op de klantgerichtheid van uw hele organisatie. Uw medewerkers hebben om klantgerichtheid te bereiken continu inzicht nodig in de wensen, vragen, eisen en klachten van klanten. Wat denkt de klant? Wat wil de klant? Hoe denkt de klant over uw organisatie? De antwoorden op deze vragen zijn essentieel voor het succes van uw organisatie.

Vraag actief om feedback

Vraag uw klanten wat ze willen. Vraag wat hun wensen zijn. Het is van groot belang dat u actief feedback vraagt aan uw klanten. U en uw medewerkers zijn daardoor niet alleen op de hoogte van de ervaringen van de klant, u kunt ook direct inspelen op eventuele klachten en voorkomen dat deze klachten ‘een eigen leven gaan leiden’. Daarnaast spoort u zwakke schakels op in uw organisatie, en kunt u snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen of wensen van klanten.

Sta continu in contact met uw klanten

Met het klantfeedback systeem van Customeyes staat u voortdurend in contact met uw klanten. Op deze manier spelen u en uw medewerkers direct in op klantenervaringen en klantenwensen. U polst continu hoe de klant de dienstverlening ervaart, wat uw klanten willen en u ontvangt essentiële informatie om de kwaliteit van uw organisatie naar een hoger niveau te tillen. Bijkomend voordeel is dat de professionele en persoonlijke aandacht voor de klant een positief effect heeft op de tevredenheid van uw klanten.