Deze website maakt gebruik van cookies. Als u de site blijft gebruiken, gaat u akkoord met ons privacy- en cookiebeleidSluiten

Klanten - luister naar ze

Dat je klanten belangrijk zijn zal niemand tegenspreken. Maar waarom zijn er dan zo tenenkrommend weinig organisaties die hun klanten echt laten voelen dat ze hen serieus nemen? Het lijkt wel of iedereen weet dat het moet, maar niemand het doet. Wat HET is? LUISTEREN

 

luister-naar-ze-banner

Kunnen we nog wel luisteren?

Het zit niet in ons DNA lijkt het wel. We denken zelf te weten wat het beste is voor de klant en klantgerichtheid is niets meer dan een modeterm op de website. Maar dat is aan het veranderen. De klant wordt kritischer en wil gehoord worden. En dat is maar goed ook. Want wees eerlijk: je bent waarschijnlijk vaker bezig met wat de klant oplevert, dan met de waarde die je hém levert.

Masterclass: vergroot je klantwaarde in B2B

Checklist-vier-fasen-klantenonderzoekHoe goed luister je nu eigenlijk naar de klant? En met welk doel? Voor B2B professionals die willen investeren in meer klantwaarde, organiseert Customeyes periodiek de masterclass 'Vergroot je Klantwaarde in B2B'. 

Klik hier om je aan te melden

Lever waarde

Dat begint met luisteren naar je klanten. Zij zijn immers de mensen die jou bestaansrecht geven. En de meerderheid ervan heeft je veel te vertellen. Een win-win situatie dus, want de klant voelt zich begrepen en het levert nog wat op ook. Klantwaarde noemen we dat - waarde voor u en waarde voor de klant. Wij maken dat dagelijks mee bij onze opdrachtgevers. En wel op de volgende vier manieren:

klanten-luister-naar-ze-meedenken

1. 80% van je klanten denkt graag met je mee

Ga je met je collega-managers of bestuursleden weer zelf bedenken hoe je het komende kwartaal of jaar het verschil gaat maken? Dat is toch best gek? Vooral omdat het merendeel van je klanten bereid is om met je mee te denken over waar behoefte zij behoefte aan hebben. Waar jullie het verschil kunnen gaan maken voor hén! Strategische input die voor het oprapen ligt. Waar jij het verschil mee kan maken op de korte en lange termijn. Betrek je klanten dus bij de planvorming op C-level, luister naar ze.

 

klanten-luister-naar-ze-groei2. 80% van je groei komt uit bestaande klanten

Groeidoelstellingen die vooral gericht zijn op het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl de achterdeur gewoon openstaat? Teveel organisaties vieren vooral de nieuwe klant en nemen bestaande contacten voor lief. Terwijl het meeste groeipotentieel zit in bestaande klanten. Een blije, loyale klant zorgt natuurlijk voor meer business, maar er zijn ook indirecte kansen. Elke tevreden en loyale klant is bijvoorbeeld een potentiële ambassadeur, die gemiddeld goed is voor 7 positieve verwijzingen. Ze zijn dus jouw uithangbord! Tijd om ze het belangrijkst te maken, luister naar ze.

 

        Leren hoe je kunt luisteren? Bezoek de gratis masterclass klantwaarde vergroten.

 

klanten-luister-naar-ze-innovatie3. 80% van de goede ideeën komt van je klanten

Wordt er bij jullie ook vaak geirriteerd gereageerd op klanten die steeds dezelfde vragen hebben? Zeurklant, lastige klant of juist input voor innovatie? Je klanten zijn mogelijk de belangrijkste driver van innovatie. Wees scherp op waar zij tegenaan lopen en laat je klanten met je meedenken. Als je belangrijkste gebruikers of afnemers zijn ze de belangrijkste deskundigen die je hebt. Neem ze serieus.

 

klanten-luister-naar-ze-match

4. 80% van je klanten past wél bij je

Hoeveel energie gaat bij jullie uit naar een kleine minderheid van klanten? In veel gevallen gaat zelfs alle aandacht naar een paar klanten die het hardst schreeuwen en de meeste eisen hebben. Het lijkt misschien tegenstrijdig met wat we hierboven schreven, maar niet al je klanten wil je houden. Als je weet waar je kracht ligt en waar je voor staat, weet je ook welke klanten bij jou passen. Kies bewuster wie die klanten zijn voor jou. Je zal zien dat door de focus op de klanten die wél passen alles leuker wordt EN je uiteindelijk succesvoller bent. Neem afscheid van klanten die niet bij je passen en luister naar je echte klanten.

Checklist: de vier fasen van een succesvol klantenonderzoek

Checklist-vier-fasen-klantenonderzoekWel geïnteresseerd in luisteren naar je klanten, maar geen tijd voor de masterclass? Lees over luisteren en hoe je dit in je organisatie een plek geeft  in onze uitgave De Vier Fasen van Succesvol Klantenonderzoek in B2B. 

Ontvang deze uitgave gratis 

Waar is de ‘C’ in CRM?

Wat zijn je gedachten over de toekomst van accountmanagement binnen je organisatie? ... lees verder »