Zeelandia: Hoe ervaren bakkerijen de dienstverlening?

Om precies te weten hoe bakkerijen hun dienstverlening ervaren, voeren ze in samenwerking met Customeyes voor de tweede keer een klantenonderzoek uit.

Hoe ervaren bakkerijen de dienstverlening?

Een bezoekje aan de bakker brengen we bijna allemaal graag. Al is het alleen maar om de heerlijke geur van vers gebakken brood! Achter de toonbank gebeurt echter meer dan we denken. Zonder de levering van kwalitatief goede grondstoffen is geen smakelijk brood en banket mogelijk. Dit is de specialiteit van Zeelandia, een familiebedrijf dat met succes internationaal opereert. Om precies te weten hoe bakkerijen hun dienstverlening ervaren, voeren ze in samenwerking met Customeyes voor de tweede keer een klantenonderzoek uit. Hoe bevalt dit? Customeyes sprak met Richard de Boer, Marketingmanager bij Zeelandia.

Wat is de core business van Zeelandia precies en wat maakt jullie onderscheidend?

“Zeelandia is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van bakkerijgrondstoffen. Onze producten worden gebruikt door brood- en banketbakkers in meer dan 70 landen. In diverse landen zijn wij marktleider, onder andere in Nederland. Kernwoorden in onze strategie? Klantgerichtheid en innovatie. Onze missie is het versterken van de concurrentiekracht van de bakker. We proberen onze klanten te inspireren met onze ideeën en producten.” De slogan van Zeelandia sluit hier precies op aan: Creating Possibilities. Een mogelijkheid die Zeelandia zelf optimaal benut is persoonlijk contact met de bakkerijen. “Onze distributie is uniek: we brengen alle producten zelf naar de deur van de klant. Zonder tussenschakels.”

Waarom hebben jullie besloten voor de tweede keer een klantenonderzoek uit te voeren?

“Na de eerste meting kregen we ontzettend veel informatie, daarmee zijn we volop aan de slag gegaan. Een vervolgmeting is na verloop van tijd een logische stap: je wilt toch zien hoe de tevredenheid van je klanten zich ontwikkeld heeft. Wat is de impact is van de genomen maatregelen en heeft een andere aanpak van zaken het gewenste effect gehad? Daarvoor is een vervolgmeting nuttig.”

Wat waren jullie doelstellingen voorafgaand aan het klantenonderzoek?

“Dagelijks zijn we bezig ten dienste van onze klant. Continu zijn we op zoek naar mogelijkheden om onze serviceverlening verder te verbeteren. Doelstelling van dit onderzoek is om beter in kaart te hebben wat de klant nu écht van ons vindt. We hebben er wel een gevoel bij, maar je weet nooit in hoeverre je doelstellingen aansluiten op de perceptie van de klant.”

Hoe hebben jullie de aanpak en service van Customeyes ervaren?

Kort maar krachtig: “De aanpak en de samenwerking met de projectmanagers is prima. Het onderzoek wordt goed uitgevoerd. Prettige medewerkers.”

Hoe verwachten jullie aan de slag te gaan met de resultaten?

“De resultaten van het onderzoek zijn voor ons belangrijk. 4 jaar geleden hebben we voor het eerst een dergelijk onderzoek uitgevoerd met Customeyes. Toen bleek dat we een bijzonder hoge score hadden behaald! Onder andere op het gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Ook waren er een aantal verbeterpunten. De hamvraag is nu: in hoeverre hebben we de hoge score kunnen vasthouden en zijn we geslaagd de verbeterpunten om te zetten in resultaat. We kijken dan ook met grote verwachtingen uit naar de resultaten van het lopende onderzoek onder onze klanten!”