Goed werkgeverschap begint met luisteren: waarom alleen medewerkerstevredenheid meten niet genoeg is

Goed werkgeverschap begint met luisteren: waarom alleen medewerkerstevredenheid meten niet genoeg is

Samantha de Rooij
Verhoog de effectiviteit van zorginstellingen door inzicht in cliëntervaringen en medewerkersgeluk te krijgen.

De zorgsector staat onder grote druk. Volgens recente prognoses van het ministerie van VWS dreigt het tekort aan zorgmedewerkers op te lopen tot bijna 266.000 in de komende tien jaar. In de VVT-sector (verpleging, verzorging en thuiszorg) is de situatie het meest nijpend: in 2034 wordt een tekort van bijna 110.000 zorgprofessionals verwacht. De urgentie is duidelijk: als we niets doen, komen we handen tekort.

Bij Customeyes zien we dat goed werkgeverschap hét verschil kan maken. Maar wat houdt dat in de praktijk in? En hoe kun je als zorgorganisatie inzicht krijgen in hoe goed je daadwerkelijk bent als werkgever?

Waarom alleen medewerkerstevredenheid meten niet voldoende is

Veel zorginstellingen voeren jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. Een waardevolle stap, maar vaak blijft het daarbij. En dat is niet genoeg om echt te begrijpen waarom medewerkers zich verbonden voelen met je organisatie, of juist besluiten te vertrekken. Voor organisaties die op zoek zijn naar een klassiek MTO zijn er gespecialiseerde partijen zoals Effectory die hierin kunnen voorzien.

Een tevredenheidsscore zegt weinig als een medewerker zich niet gehoord voelt, geen invloed heeft op het rooster of structureel overbelast is. Medewerkerstevredenheid is slechts een momentopname. Goed werkgeverschap vraagt om een continue dialoog, waarbij luisteren centraal staat.

Bij Customeyes geloven we dat dezelfde principes gelden als bij klant- en cliëntervaringsonderzoek: het draait om de juiste vragen, op het juiste moment, met de juiste methoden. Alleen zo verzamel je waardevolle informatie die leidt tot daadwerkelijke verbetering.

De kracht van luisteren en verdiepen

In een interview met Zorgvisie benoemt hoogleraar Annet de Lange het ‘psychologisch contract’ als fundament voor goed werkgeverschap: een gedeeld begrip van verwachtingen en verantwoordelijkheden tussen medewerker en organisatie. Dat vraagt om meer dan een jaarlijkse meting, het vereist structurele feedback, maatwerk en vooral: écht luisteren.

Bij Customeyes helpen we zorgorganisaties die structurele feedback op te halen en te vertalen naar concrete acties. Niet alleen bij medewerkers, maar ook bij cliënten. Want ook bij cliëntervaringsonderzoek geldt: zonder helder doel en goede timing blijft de informatie oppervlakkig.

Slim meten: van medewerker tot cliënt

Of het nu gaat om medewerkerstevredenheid of klanttevredenheid, een effectief feedbackproces rust op drie pijlers:

Duidelijke doelen

Wat wil je echt te weten komen? Alleen met scherpe onderzoeksdoelen stel je gerichte vragen die tot bruikbare inzichten leiden.

Toegankelijke methoden

    Niet iedereen is digitaal vaardig. Daarom bieden wij verschillende manieren aan om feedback op te halen: digitaal, schriftelijk of via gespreksvormen zoals onze praatplaat. Zo sluit je aan bij de voorkeur van je doelgroep, of dat nu een cliënt of medewerker is.

    Inzichten op maat

    Data wordt pas waardevol als het leidt tot actie. Daarom leveren wij inzichten op individueel niveau (bijvoorbeeld persoonlijke terugkoppeling), teamniveau (teamdashboards) én organisatieniveau (met overzichtelijke trends en verbeterpunten). Zo kun je tijdig bijsturen waar nodig.

    Goed werkgeverschap leidt tot betere zorg

    Goede zorg begint bij gemotiveerde en betrokken medewerkers. Mensen die zich gewaardeerd voelen, en die  met gaan met meer plezier naar hun werk. Dat heeft direct invloed op de kwaliteit van zorg én de tevredenheid van cliënten. En andersom werkt het ook: positieve feedback van cliënten geeft zorgprofessionals een extra motivatieboost.

    Uit onze onderzoeken blijkt dat goed werkgeverschap direct van invloed is op de ervaring van cliënten. De manier waarop begeleiding wordt vormgegeven, heeft een grote impact op de algemene tevredenheid van cliënten. Tijd en aandacht voor de cliënt zijn daarbij cruciale factoren die bepalen hoe goed medewerkers de zorg kunnen invullen.

    In open antwoorden komt regelmatig naar voren dat continuïteit in de zorg essentieel is. Cliënten én hun verwanten hechten veel waarde aan vertrouwde gezichten. Wanneer er vaak van zorgverlener wordt gewisseld, bijvoorbeeld door de inzet van veel invalkrachten, ontstaat er afstand en gaan belangrijke afspraken verloren. Dit leidt tot frustratie, miscommunicatie en onnodige fouten.

    Juist daarom geloven wij dat goed werkgeverschap verder gaat dan het meten van medewerkerstevredenheid. Het begint bij het écht begrijpen van wat zowel medewerkers als cliënten ervaren. Alleen op basis van die gedeelde inzichten kun je als organisatie daadwerkelijk verbeteren.

    Meer weten?

    Bij Customeyes begrijpen we de uitdagingen waar de zorgsector voor staat. Wij helpen zorginstellingen met gedegen onderzoek en advies om de juiste keuzes te maken in een voortdurend veranderende omgeving. Benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen? Neem gerust contact met ons op.


    Samantha de Rooij Samantha de Rooij Project Manager LinkedIn