Enquête klanttevredenheidsonderzoek

Bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek is de enquête een belangrijke succesfactor.

Bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek is de enquête een belangrijke succesfactor. Waar moet uw enquête aan voldoen? Het opstellen van de enquête is een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Een goede enquête vereist maatwerk en stelt u samen op basis van uw huidige bedrijfssituatie en onderzoeksbehoefte. U wilt de resultaten echter ook kunnen vergelijken met eerdere metingen of met andere organisaties in uw branche. Daarnaast is het belangrijk dat u een gevalideerde enquête hanteert. Zo weet u zeker dat in uw klanttevredenheidsonderzoek de juiste vragen worden gesteld, die daadwerkelijk meten wat u wilt weten.

Een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij:

  • Welke hoofdonderwerpen neemt u op?
  • Welke antwoordschaal gebruikt u?
  • Hoeveel ruimte laat u open voor open opmerkingen in uw enquête?
  • Hoe communiceert u de enquête naar uw klanten voor een hoge respons?
  • Hoe communiceert u de resultaten van het onderzoek naar uw medewerkers?
  • Hoe ontvangt de klant de enquête?
  • Hoe krijgt u de enquête weer in bezit?