Relatiemanagement in de IT sector: vijf waardevolle tips

Relatiemanagement in de IT sector: vijf waardevolle tips

Michiel de Snaijer
Relatiemanagement in de IT sector is van grote waarde. We geven vijf tips voor het opbouwen van persoonlijke klantrelaties.

Uit onze ervaring blijkt dat er veel uitdagingen in de IT-sector zijn door onder ander hoge concurrentie en kritische klanten. Het waarborgen van een hoog Service Level Agreement (SLA) en het leveren van een uitstekende Experience Level Agreement (XLA) zijn de basisverwachtingen van klanten. Goed relatiemanagement in de IT sector en door je klant echt te begrijpen versterk je de relatie en lever je toegevoegde waarde aan hen, wat zorgt voor een hoger klantbehoud. In de snel evoluerende wereld van de IT begrijpen steeds meer mensen het belang van investeren in bestaande klantrelaties. Naast het binnenhalen van nieuwe klanten is het verdiepen en verstevigen van bestaande relaties van onschatbare waarde. Toch blijft dit vaak onderbenut, terwijl je huidige klanten de logische klanten van morgen zijn.

Relatiemanagement in de IT sector is dus een actueel thema, maar het aangaan en onderhouden van klantrelaties is geen eenvoudige taak. Hoe kun je de persoonlijke band met je klanten versterken? Hier volgen vijf waardevolle tips:

1 ) Begrijp je klanten

    Het is van groot belang om je in te leven in je klanten. Wanneer je jouw klanten begrijpt, ben je beter in staat om hen advies te geven. Wat zijn de uitdagingen waarmee zij te maken hebben in hun organisatie? Hoe kun je hun behoeften vervullen? Hoe beter je jouw klanten kent, des te beter kun je advies op maat geven en waarde creëren.

    2 ) Creëer heldere verwachtingen

    Goed relatiemanagement in de IT sector betekent dat de wederzijdse verwachtingen helder en worden ze nagekomen. Je kunt de relatie versterken door de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Als je scherp hebt waar jouw toegevoegde waarde ligt en wat je klanten verwachten, kun je hier gericht op inspelen. Dit vormt de basis voor een partnerschap dat klanten echt aan je bindt.

    3 ) Communiceer effectief, persoonlijk, helder en transparant

    Het opbouwen van een sterke relatie en het behalen van resultaten vereisen heldere communicatie. Het gaat niet alleen om wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. Benader je gesprekspartner vanuit een gelijkwaardige positie. En onderschat nooit de kracht van het nakomen van afspraken. Vertrouwen is essentieel in elke relatie, ook die met je klanten.

    4 ) Toon oprechte interesse

    Klanten doorzien het wanneer je een gefingeerde interesse toont. Een duurzame persoonlijke relatie bouw je alleen op als je authentiek blijft. Oprechte interesse betaalt zich vroeg of laat terug. Houd altijd de vraag “Hoe kan ik jou helpen?” in gedachten. Door constructief met de ander mee te denken, zonder direct iets terug te verwachten, versterk je juist de relatie.

    5 ) Effectief omgaan met klantemoties en uitdagende situaties

    Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en dat geldt ook voor klantrelaties. Soms ontstaan er moeilijke situaties waarbij de emoties hoog oplopen. Probeer altijd eerst het probleem te begrijpen: wat is er aan de hand, hoe is het zover gekomen en hoe kun je persoonlijk bijdragen aan een oplossing? Wees eerlijk in je communicatie en zoek naar haalbare oplossingen die beide partijen tevredenstellen.

    De kracht van relatiemanagement in de IT sector

    De kracht van relaties schuilt niet alleen in technologieën zoals een CRM-systeem of in georganiseerde evenementen, zoals een jaarlijkse borrel. Deze zijn slechts hulpmiddelen. Uiteindelijk draait het om een continue mix van inlevingsvermogen, klantgerichtheid, luisteren en samenwerken. Sterke, persoonlijke klantrelaties vormen de basis van elke succesvolle organisatie. Het is dan ook niet voor niets dat de bekende uitspraak luidt: ‘Mensen doen zaken met mensen’. Door de genoemde tips toe te passen en rekening te houden met de opkomende trends in de IT-sector, kun je waardevolle en langdurige klantrelaties opbouwen.

    IT Benchmark

    Bij Customeyes werken wij met veel IT-organisaties, waar wij door middel van klantenonderzoek waardevolle inzichten ophalen over de relatie, dienstverlening en andere relevante thema’s. Aan de hand van online vragenlijsten of diepte-interviews weet je welk beeld klanten van jullie organisatie hebben, welke rol zij jullie gunnen en wat zij van de samenwerking verwachten en hoe jullie onderscheid kunnen maken tegenover concurrenten. In ons onderzoek gebruiken we het klantwaardemodel dat inzicht geeft in wat de klant als basisverwachting heeft, en welke waarden als toegevoegde waarde of binding worden ervaren.

    Onze benchmark is samengesteld op basis van uitgebreide gegevens en inzichten van onze brede klantenkring in de IT-sector. Het bied je een waardevol referentiekader waarmee je jouw prestaties kunt evalueren en identificeren waar er ruimte is voor verbetering.

    E-book: Vergroot je Klantwaarde met het Klantwaardemodel

    E-book: Vergroot je Klantwaarde met het Klantwaardemodel

    Is dit e-book voor jou?

    Het gebeurt nog te vaak dat marketing- en sales management een klantstrategie opzet, zonder daar ook maar één klant bij te betrekken. 

    We hebben dit boekje geschreven voor iedereen die bezig is met de positionering van producten, diensten of hun hele organisatie.

    Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:

    • Het klantwaardemodel
    • Hoe betrek je klanten bij een klantstrategie
    • Hoe zet je een authentiek product­ of dienstenaanbod neer
    • Hoe formuleer je een propositie die aansluit op de klantwensen

     


    Michiel de Snaijer Michiel de Snaijer Marketeer LinkedIn