5 manieren waarop een klantonderzoek je wél geld oplevert

5 manieren waarop een klantonderzoek je wél geld oplevert

Michiel de Snaijer
Een klantenonderzoek is een investering in je klanten. En als je het goed aanpakt, verdien je die in no-time terug.

Er is een boerenwijsheid die al honderden jaren bestaat, maar die bijna iedereen bij de voorbereiding op een klantonderzoek vergeet: wie zaait zal oogsten.  

Wie zaait zal oogsten

Als je een goede investering vooraf doet, betaalt dat zich terug in een mooi resultaat aan het eind. Hoe komt het toch dat budgethouders dit in bedrijfssituaties zo vaak vergeten? Iedere agrariër begrijpt dat zo’n kleine investering alleen maar kan leiden tot een magere oogst. En magere oogsten zijn er genoeg. Daardoor lijkt het soms alsof sommigen zijn vergeten hoe een goed resultaat uit klantonderzoek eruit ziet. In deze blog frissen we je geheugen op. Lees de vijf manieren waarop je een goed klantonderzoek snel terug verdient.

Met een goed klantonderzoek oogst je minimaal vijf zaken 

1. Waar de upsellkansen liggen

Laat new business nu even zitten. Haal bij je bestaande klanten inzichten op over ontwikkelingen waar je op kunt inspelen. Inzichten over de markt, maar zeker ook over de toekomst van de klantrelatie. Durf dóór te vragen hoe je de kans kan benutten. Wellicht kan je klant je helpen. Leuk om de intentie van aanraden (NPS) te meten, maar gaan ze je ook daadwerkelijk aanraden? En zo ja: aan wie? 

2. Hoe je ‘de achterdeur’ dicht houdt

Het onderzoek an sich is veel minder belangrijk dan de acties die eruit voortvloeien. Onderzoek gebruik je om de dialoog aan te gaan met de klanten die je wilt behouden. Alleen een eerlijk, open gesprek aanknopen over hun behoeften is soms al genoeg om de band te versterken. 

3. Hoe je je klant tevreden maakt

Je leert meer dan een tevredenheidscijfer. Na een goede analyse van de uitkomsten kom je achter de drivers van dit cijfer. Zodat je weet of je moet sleutelen aan de relatie of juist aan je product/dienst. Deze drivers zijn kant en klaar om te delen in je organisatie. Dus in normalemensentaal.

In vier fasen naar een succesvolle langetermijn-klantrelatie in B2B

4. Wat je collega’s van elkaar kunnen leren

Gebruik de resultaten om van elkaar te leren, niet om elkaar te controleren. Faciliteer een cultuur waarin collega’s nieuwsgierig zijn naar elkaars werkwijze. Neem succesvol gedrag over. Zo til je je dienstverlening naar een nieuw niveau en bind je klanten.

5. Dat de klant het echt als toenadering ervaart. Hij ziet dat je het serieus neemt. 

Een klantonderzoek is geen vervanging van de operationele relatie met accountmanagement. Het is een aanvulling voor een hechtere band met de klant. Benader dus alleen klanten die al wat van jullie organisatie hebben gezien. Raffel het niet af met een kort belletje of een paar vragen in een Word bestand. Zet je klant op een voetstuk met een goed doordacht onderzoek.

Zaaien

Je ziet dat de oogst daadwerkelijk kan opleveren. Het is nu aan jou om te beslissen of je de benodigde investering wilt maken. Stop je er genoeg tijd en arbeid in? Dan maak je zéker een kans. Download de checklist ‘De vier fasen van een succesvol klantonderzoek in B2B’ hieronder om een beeld te krijgen van de investeringen die je moet doen voor een klantonderzoek waar je iets voor terugkrijgt.

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

De meest succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij zijn daarachter gekomen door succesvol met klanten samen te werken.

Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:

  • Ontdek wat klanten belangrijk vinden
  • Tools om de juiste klantinzichten te achterhalen
  • De vier fasen van succesvol klantenonderzoek