Greenchoice en Delta hebben de meest loyale klanten

Greenchoice en Delta hebben de meest loyale klanten: 9 op de 10 ondervraagden geeft aan loyaal te zijn naar hun energieleverancier.

Ruim 9 op de 10 ondervraagden van zowel Delta als Greenchoice geeft aan loyaal te zijn naar hun energieleverancier. Bijna 60% van de klanten van Greenchoice is zelfs supporter. Deze groep klanten verwacht zaken met Greenchoice te blijven doen én raadt de energieleverancier actief aan bij anderen. Het imago van beide energieleveranciers is ook bovengemiddeld: het meest betrouwbaar en het meest klantgericht.

Verder blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat ongeveer 1 op de 10 ondervraagden zich niet bewust is dat hij of zij ieder moment van energieleverancier kan switchen. Laagopgeleiden zijn zich daar veel beter bewust van dan hoger opgeleiden. Saillant detail is dat vrouwen significant meer tevreden zijn dan mannen als het gaat om het afhandelen van klachten door de energieleverancier. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Customeyes, marktspeler in klantenonderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd onder de volgende energieaanbieders: Essent, Nuon, Eneco, Delta, Nederlandse Energie Maatschappij, Greenchoice, Cogas, Energie Direct, Oxxio en Electrabel, waarbij ruim 300 consumenten zijn ondervraagd.

1 op de 3 consumenten loyaal

Hans Hylkema, directeur van Customeyes: “Opvallend is dat afgelopen jaar maar liefst 1 op de 4 consumenten een switch qua energieleverancier heeft gemaakt. Dat terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat circa 1 op de 3 respondenten loyaal is en meer dan 10 jaar klant is bij dezelfde energieleverancier. Focus daarom niet alleen op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar juist op de loyale klanten en creëer supporters. Supporters zijn essentieel voor het organisatiesucces, zij praten positief over de organisatie en dragen zo proactief bij aan klantwerving.”

Grote regionale verschillen

Ondervraagden uit het zuiden van Nederland zijn het meest tevreden met hun energieleverancier en hebben gemiddeld een rapportcijfer van 8,5 gegeven. Consumenten uit regio Oost zijn het minst tevreden (rapportcijfer 6,9). Respondenten uit regio Oost hebben dan ook de meeste klachten gestuurd (25%) en het zuiden het minst (9%). Klanten die tussen de 1 en 3 jaar klant zijn, zijn het minst tevreden en hebben de hoogste switchintentie. Als het om leeftijd en tevredenheid gaat, dan geldt hoe ouder de klant is, des te hoger de tevredenheid over de energieleverancier blijkt te zijn. De belangrijkste reden voor Nederlanders om van leverancier te switchen, is de prijs en als tweede de service.