Creëer toegevoegde waarde en behoud je klanten

Creëer toegevoegde waarde en behoud je klanten

Ben je bang dat je huidige klanten weggaan en voor een andere aanbieder kiezen? Weet je waarom je ambassadeurs

Ben je bang dat je huidige klanten weggaan en voor een andere aanbieder kiezen? Weet je waarom je ambassadeursklanten zo tevreden over je zijn? In deze tijden van snelle keuzewisselingen is het essentieel om goed in contact te staan met klanten, zodat je weet wat er speelt en hoe je klanten kunt behouden!

Toegevoegde waarde creëren gebeurt in lagen

Wil je klanten steviger aan jullie binden en goede relatie met hen opbouwen? Werk dan aan de drie lagen van toegevoegde waarde. Deze drie waardelagen vormen een deel van ons gedachtegoed rondom Het Klantwaardemodel©.

Laag 1: de basis

Als je klanten aan je wilt binden, heb je een solide basis nodig. Die bestaat uit een product of dienst van goede kwaliteit gecombineerd met een bepaald serviceniveau, zoals een tijdig transport, een passende verpakking of een deskundige klantenservice. Deze eerste laag van waarde verwacht een klant sowieso, en terecht. Maar toegevoegde waarde, een echte reden om níét voor een andere leverancier van hetzelfde product te kiezen, is iets anders. 

Laag 2: toegevoegde waarde

Wat voor de hand liggende voorbeelden van toegevoegde waarde zijn persoonlijk contact, het bonbonnetje bij de koffie of het persoonlijke kaartje. Het zijn dingen die een extra dimensie aan je dienstverlening geven. In de praktijk is toegevoegde waarde leveren meestal wat complexer. In iedere branche zijn unieke mogelijkheden, die daar ontstaan waar andere levanciers van hetzelfde product steken laten vallen. Waarom zijn deze per branche uniek? Wel, je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat een bakker op een heel andere manier toegevoegde waarde kan leveren dan een groothandel in kantoorartikelen. 

Laag 3: binding

Bewust aansturen op het niveau van binding, kan pas als je een duidelijke strategische richting hebt gekozen voor jullie dienst of product. Dit klinkt nogal abstract, waarvoor mijn verontschuldigingen. In dit aritkel is het niet nodig om verder op de bindingslaag in de gaan. In dit artikel doen we dat wel. 

Een logische startpunt

Hoe kom je achter jullie persoonlijke, unieke vorm van toegevoegde waarde voor de klant? En hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers dat vervolgens leveren? Als je bezig bent om een beweging te maken richting de wensen van de klant, is het niet meer dan normaal om de klant daarbij te betrekken. Een logisch startpunt als je meer toegevoegde waarde wilt leveren, is daarom een gesprek met de klant. Dat kan ad hoc, laagdrempelig en op eigen initiatief. Maar het kan ook met Customeyes. 

Samen gaan we op een ontdekkingsreis naar jullie toegevoegde waarde. We hebben al 20 jaar ervaring met Klantwaardemodellen opbouwen voor onze klanten.  Benieuwd naar hoe we dat doen? Lees verder over ons

 

Klantentevredenheidsonderzoek maken - de vier fasen van een succesvol klantenonderzoek in B2B

klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren met de checklistEen klanttevredenheidsonderzoek maken gebeurt in fasen. Creëer impact door je onderzoek goed uit te voeren. Maak gebruik van de praktische begeleiding in onze uitgave 'De Vier Fasen van Succesvol Klantenonderzoek in B2B'.

 

Ontvang deze uitgave gratis 

 

Producten

Ontdek welke producten jouw organisatie klantgerichter maken.

Ontdek hoe

Wat levert een klantenonderzoek nog meer op?

Met een klantenonderzoek ontdek je wat er bij klanten speelt. Wat zij waarderen, welke toegevoegde waarde zij ervaren, maar ook wat jullie kunen verbeteren. Je krijgt concrete verbeterinformatie waar je direct mee aan de slag kunt. Welke voordelen levert dit op?

  • Het verkoopresultaat verbetert zichtbaar, doordat jullie latente klantbehoeften vinden. Accountmanagers kunnen direct inspelen op verkoopkansen die de conversie verhogen.
  • De klantgerichtheid stijgt, omdat een klantenonderzoek de klantgerichtheid van medewerkers stimuleert.
  • Daarnaast kunnen email- en sms-alerts ervoor zorgen dat accountmanagers direct kunnen inspelen op onvrede waardoor de dienstverlening verbetert.
  • Je krijgt een overzichtelijk inzicht in de tevredenheid en loyaliteit van klanten; zowel op organisatieniveau als per segment, per klant en zelfs per accountmanager.