Klantwaarde vergroten: 4 stappen

Klantwaarde vergroten: 4 stappen

Thaiza Kwas
Klantwaarde is de waarde die de klant ervaart. Klantwaarde vergroten doe je door de toegevoegde waarde die je biedt te laten zien.

Iedereen wil organisatiesucces. Succesvolle organisaties weten hun klanten te verassen en waarde toe te voegen met hun product of dienst. Klantwaarde maakt deze toegevoegde waarde meetbaar. Klantwaarde is de waarde die de klant ervaart als hij een product of dienst afneemt. Klantwaarde vergroten doe je dus door jullie toegevoegde waarde te laten zien. In deze blog lees je hoe je dat doet.

Klanten ervaren waarde aan jouw product of dienst als het hen meer oplevert, dan het hen kost. Kortom, je wilt op zoek naar jullie toegevoegde waarde. Dat begint met het begrijpen van klanten. Je realiseert meer klantwaarde, als je de verwachtingen en beleving van jouw klanten helder in kaart hebt.

1. Breng je klanten in kaart

Om je klantwaarde te vergroten, breng je eerst je klanten in kaart. Klantenonderzoek is daarvoor een goed startpunt. Vraag klanten naar hun verwachtingen en ervaringen en begrijp waarin volgens klanten jullie toegevoegde waarde zit. Bespreek in een open dialoog welke rol zij voor jullie organisatie zien weggelegd. Bijvoorbeeld de rol van leverancier of van partner. Door heel gerichte vragen te stellen aan klanten, ontdek je de succesformule.

2. Het verkrijgen van inzichten

Het vinden van de succesformule staat of valt bij het vinden van de juiste inzichten. Denk goed na over van welke klanten je specifieke informatie wilt en hoe je ze gaat benaderen. Je bent verzekerd van een hoge respons als je klanten benadert op een manier die bij hen past. Key clients of strategische relaties benader je bijvoorbeeld met een persoonlijk gesprek. Operationele klanten kan je prima een schriftelijke of digitale vragenlijst sturen. Bedenk welke onderzoekvorm past bij jouw vraag: wil je verantwoorden, de organisatie verbeteren of vernieuwen? Kies uit een methode die hierbij past. Zo krijgt je betrouwbare cijfers en gedetailleerd inzicht in de drijfveren van jouw klanten.

3. Breng medewerkers in beweging

Ga vervolgens met medewerkers om tafel en zorg dat de inzichten gedeeld worden. Hen inzicht geven in de wensen en verwachtingen van klanten zorgt voor een gevoel van (verander) urgentie. Wanneer medewerkers urgentie voelen, groeit ook hun bereidwilligheid om het product of dienst te veranderen. Verbeteringen zijn dan vaak veel makkelijker te realiseren dan op voorhand wordt gedacht.

4. Wil jij ook aan de slag met het bouwen van je succesformule?

Hoe bepaal je wat dé succesformule is voor de komende jaren? Het klantwaardemodel van Customeyes helpt je om deze vraag te beantwoorden en visueel te maken. In ons nieuwe e-book ‘Vergroot je klantwaarde met het klantwaardemodel’ leren we je hoe je een onderscheidend klantwaardemodel opbouwt met gebruik van heldere klantinzichten. In dit model wordt op basis van input van klanten in kaart gebracht wat op een basisniveau, op het niveau van toegevoegde waarde en op het niveau van binding de verwachtingen en ervaringen van jullie klanten zijn. Je ziet in één oogopslag hoe de klant de organisatie ziet, wat zij verwachten en wat zij belangrijk vinden. In de komende 7 weken presenteren we verschillende artikelen die stap voor stap uiteggen hoe je aan je succesformule werkt. Hulp nodig? Bel ons gerust op: 020-894 66 60.

E-book: Vergroot je Klantwaarde met het Klantwaardemodel

E-book: Vergroot je Klantwaarde met het Klantwaardemodel

Het gebeurt nog te vaak dat marketing- en sales management een klantstrategie opzet, zonder daar ook maar één klant bij te betrekken. 

We hebben dit boekje geschreven voor iedereen die bezig is met de positionering van producten, diensten of hun hele organisatie.

Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:

  • Het klantwaardemodel
  • Hoe betrek je klanten bij een klantstrategie
  • Hoe zet je een authentiek product­ of dienstenaanbod neer
  • Hoe formuleer je een propositie die aansluit op de klantwensen

 


Thaiza Kwas Thaiza Kwas Kwalitatief Onderzoeker LinkedIn