Ben je bang dat je huidige klanten weggaan en voor een andere aanbieder kiezen? Weet je waarom je ambassadeursklanten zo tevreden over je zijn? In deze tijden van snelle keuzewisselingen is het essentieel om goed in contact te staan met klanten, zodat je weet wat er speelt en hoe je klanten kunt behouden! Lees in dit artikel hoe je toegevoegde waarde creëert voor je klanten.
Wil je klanten steviger aan jullie binden en goede relatie met hen opbouwen? Werk dan aan de drie lagen van toegevoegde waarde. Deze drie waardelagen vormen een deel van ons gedachtegoed rondom Het Klantwaardemodel©.
Als je klanten aan je wilt binden, heb je een solide basis nodig. Die bestaat uit een product of dienst van goede kwaliteit gecombineerd met een bepaald serviceniveau, zoals een tijdig transport, een passende verpakking of een deskundige klantenservice. Deze eerste laag van waarde verwacht een klant sowieso, en terecht. Maar toegevoegde waarde, een echte reden om níét voor een andere leverancier van hetzelfde product te kiezen, is iets anders.
Wat voor de hand liggende voorbeelden van toegevoegde waarde zijn persoonlijk contact, het bonbonnetje bij de koffie of het persoonlijke kaartje. Het zijn dingen die een extra dimensie aan je dienstverlening geven. In de praktijk is toegevoegde waarde leveren meestal wat complexer. In iedere branche zijn unieke mogelijkheden, die daar ontstaan waar andere leveranciers van hetzelfde product steken laten vallen. Waarom zijn deze per branche uniek? Wel, je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat een bakker op een heel andere manier toegevoegde waarde kan leveren dan een groothandel in kantoorartikelen.
Bewust aansturen op het niveau van binding, kan pas als je een duidelijke strategische richting hebt gekozen voor jullie dienst of product. Dit klinkt nogal abstract, waarvoor mijn verontschuldigingen. In dit artikel is het niet nodig om verder op de bindingslaag in de gaan. In dit artikel doen we dat wel.
Hoe kom je achter jullie persoonlijke, unieke vorm van toegevoegde waarde voor de klant? En hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers dat vervolgens leveren? Als je bezig bent om een beweging te maken richting de wensen van de klant, is het niet meer dan normaal om de klant daarbij te betrekken. Een logisch startpunt als je meer toegevoegde waarde wilt leveren, is daarom een gesprek met de klant. Dat kan ad hoc, laagdrempelig en op eigen initiatief. Maar het kan ook met Customeyes.
Samen gaan we op een ontdekkingsreis naar jullie toegevoegde waarde. We hebben al 20 jaar ervaring met Klantwaardemodellen opbouwen voor onze klanten. Benieuwd naar hoe we dat doen? Lees verder over ons
Met een klantenonderzoek ontdek je wat er bij klanten speelt. Wat zij waarderen, welke toegevoegde waarde zij ervaren, maar ook wat jullie kunnen verbeteren. Je krijgt concrete verbeterinformatie waar je direct mee aan de slag kunt. Welke voordelen levert dit op?
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: