Kwantitatief onderzoek - methoden op een rij

Kwantitatief onderzoek - methoden op een rij

Niels Dekker

Kwantitatief onderzoek methode. Hoe tevreden zijn je klanten? De beste én meest voor de hand liggende manier om daarachter te komen is door het ze te vragen in een klantenonderzoek. Maar welke methode van kwantitatief onderzoek is daarvoor het beste? In dit artikel gaan we ervanuit dat je al gekozen hebt voor een kwantitatief onderzoek. Twijfel je nog over kwantitatief of kwalitatief onderzoek? Lees dan hier verder.

Hoewel je al een belangrijke keuze hebt gemaakt voor kwantitatief onderzoek, ben je er nog niet. Er zijn namelijk verschillende manieren om deze vragenlijst onder de ogen van je klant te krijgen. En de keuze die je hierin maakt, heeft een grote impact op de respons. 

Kwantitatief Klantenonderzoek

Verzamel objectieve informatie over een brede klantgroep.

Meer informatie

Kwantitatief onderzoek: methoden toegelicht

Op welke manier kun je een vragenlijst onder de ogen van je klanten krijgen?

Online onderzoek

Bij online onderzoek stel je de vragenlijst online op met vragenlijstsoftware. Respondenten krijgen een uitnodiging (meestal in de mail) met een linkje naar het onderzoek toegestuurd. Bij Customeyes werken we met professionele vragenlijstsoftware, maar als je geen budget hebt, kun je je kwantitatieve onderzoek ook met vrijwel gratis tools als survey monkey opzetten.

Voordelen van online onderzoek

  • Het is de snelste methode. Uitnodigingen en herinneringen komen direct aan, resultaten zie je real life binnenkomen in een online dashboard.
  • Je kunt de vragenlijst zelf vormgeven en er respons verhogende media (film/animatie) in verwerken.

Nadelen online onderzoek

  • Klanten die niet goed thuis zijn op het web, hebben er moeite mee.
  • Het is lastig om inzicht te krijgen in de redenen van non-response.
  • Het is niet mogelijk om klanten te begeleiden bij het invullen.

Gratis checklist voor de opzet van een succesvol klantenonderzoek

Ontvang het meest praktijkgerichte en gebruiksvriendelijke e-book over klantenonderzoek in Nederland.

Ontvangen

Telefonisch onderzoek

Bij deze methode benader je klanten telefonisch voor het onderzoek. De enquêteur neemt het hele onderzoek telefonisch af.

Voordelen van telefonisch onderzoek

  • Je kunt als opdrachtgever meeluisteren en geluidsfragmenten later gebruiken.
  • Je krijgt snel inzicht in de onderzoeksresultaten.
  • Je kunt door laten vragen op de reden van non-respons.

Nadelen van telefonisch onderzoek

  • De vragenlijst moet vrij beknopt zijn, omdat uitvragen veel tijd kost.
  • Bij ieder gesprek is één extra persoon betrokken. Daarom is dit een dure methodiek.

Schriftelijk onderzoek

Bij schriftelijk kwantitatief onderzoek stuur je de vragenlijsten per post uit naar je klanten. Zij vullen de lijst in en sturen hem terug.

Voordelen van schriftelijk onderzoek

  • Interessant als je geen e-mail adressen van je respondenten hebt
  • Interessant bij doelgroepen die niet handig met computers zijn.

Nadelen van schriftelijk onderzoek

  • Relatief duur, omdat de verzending van de vragenlijsten erbij komt.
  • Resultaten terugkrijgen duurt langer.
  • Om de resultaten in te lezen, heb je speciale apparatuur nodig.
  • Niet bepaald duurzaam. 

De beste methode voor jouw klanten

Ga bij jezelf na: welke informatie heb je al van je klanten (telefoonnummers, emailadressen)? En hoe denk je dat ze het liefst benaderd worden? Het benaderen via de juiste methode, kan een enorme boost aan je respons geven. En de hoogte van je respons kan je onderzoek maken of breken. Wil je jouw klanten een uitgebreid onderzoek voorleggen, dan kies je waarschijnlijk eerder voor online. Maar heb je een aantal heel gefocuste onderwerpen, dan kan telefonisch onderzoek een snelle en doeltreffende methode zijn.


Niels Dekker Niels Dekker Senior Consultant LinkedIn