Zie veranderende klantbehoeftes als kans

Zie veranderende klantbehoeftes als kans

Customeyes
Veel organisaties zijn sterk gefocust op hun eigen producten of diensten. Maar de markt continu in beweging is en de klantbehoefte verandert..

Ben je benieuwd of je product of dienst voldoet aan de wensen van jouw klanten? En weet je of de komende 5 jaar deze klantbehoefte niet verandert? Veel organisaties zijn uiteraard sterk gefocust op hun eigen producten of diensten. Maar vergeet niet dat de markt continu in beweging is en dat de klantbehoefte door de tijd kan veranderen.

Megatrends

Megatrends als globalisering en informatietechnologie hebben een sterke invloed op je klanten en hun aanschaftraject. We oriënteren ons allemaal op het internet en we kunnen niet om webwinkels heen. Mede door het internet vervagen landsgrenzen en zodoende bestellen klanten hun product of dienst net zo eenvoudig buiten Nederland.

Bedreigingen of kansen?

Veel organisaties vinden het lastig om hun klanten bij te benen en zien de ontwikkelingen in de markt als een bedreiging. Maar als je weet waar jouw klanten behoeften aan hebben, kun je hier juist op inspelen. Zet de bedreigingen om in kansen en neem de klantbehoefte als uitgangspunt. Zo weet je zeker dat je over 5 jaar nog steeds succesvol bent.

Klantgerichte medewerkers

Klantbehoeftes voorop stellen moet vanuit elke medewerker komen. In veel gevallen is het management wel klantbewust, maar de medewerkers binnen een organisatie nog niet. Medewerkers zijn bijvoorbeeld sterk gewend aan een intern gerichte werkwijze. In dit geval vindt men het niet nodig om over jouw klant na te denken. Zeker wanneer de resultaten van jouw organisatie (nog) niet negatief zijn, zullen jouw medewerkers en/of jouw management klantbewustzijn wellicht onnodig achten. “Het gaat toch goed zo”, is een uitspraak die bij een dergelijke situatie past. Het is ook mogelijk dat medewerkers denken te weten wat klanten verlangen. “Ik weet heus wel wat mijn klanten willen”, is de gedachte. Er is hier echter geen contact over met jouw klanten.

Klantenonderzoek als oplossing

Door regelmatig met klanten aan tafel te zitten bereid je je voor op de toekomst. Je klant krijgt de ruimte om te vertellen over zijn behoeften, verwachtingen en ontwikkelingen die hij/zij belangrijk vindt. Wanneer dit lastig blijkt kan klantenonderzoek een oplossing zijn. Met een klantenonderzoek van Customeyes meet je niet alleen de tevredenheid van je klanten op dit moment, maar kijken we ook naar de toekomst. Door deze inzichten kan je met klanten meedenken en ze verrassen. Je kan vroegtijdig inspelen op ontwikkelingen en kan samen met je klanten nieuwe producten of diensten ontwikkelen.