De managementdoelstellingen voor 2011 zijn bekend en bij veel organisaties staat bovenaan de agenda: de klant centraal. In het afgelopen jaar is klanttevredenheid en klantgerichtheid een veel besproken onderwerp geweest. Banken moeten ‘weer’ de klant centraal stellen in plaats van bonusgericht besturen. Daarnaast staan de helpdeskmedewerkers op scherp na de campagne van Youp van ‘t Hek. Organisaties die niet klantgericht werken horen er niet meer bij anno 2011. De klant centraal lijkt de oplossing, maar werkt dat wel?
De klant centraal klinkt goed en is een mooi streven. Er zijn echter ook gevaren! Maarten Fijnaut, trainer en facilitator op het gebied van klantenonderzoek bij Customeyes, benoemt de volgende aandachtspunten:
Schrap daarom de ‘de klant centraal’ van de managementagenda voor 2011 en maak ervan ‘de klant decentraal’. Kies voor een benadering waarbij iedere locatie of regio klanten op eigen wijze bedient en leg daarbij alleen de hoofdlijn vast. Bedenk de hoofdlijn niet vanuit de ivoren toren, maar bepaal die samen met klanten en medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor kan wel een leidraad worden vastgesteld, het is echter aan de locatie/ regiomanager om deze samen met zijn team en/ of klanten te vertalen naar concrete richtlijnen. Hierdoor heeft uiteindelijk iedere medewerker de mogelijkheid om de eigen service te leveren en klanten persoonlijk te helpen.
Volgens Fijnaut zou ‘persoonlijk’ de nieuwe service-lat moeten zijn. Medewerkers verbinden de klanten dus niet door of verwijzen naar de betreffende accountmanager of relatiemanager. De klant decentraal betekent dat medewerkers persoonlijk klantverantwoordelijk zijn voor iedere klant die binnen komt of belt. Als organisatie draai je niet om de klant heen (de klant centraal), maar de medewerkers staan centraal in de service naar klanten.
Om de klant decentraal te stellen bent u afhankelijk van een tweetal aspecten. Deze heeft u echter zelf in de hand:
Vraag daarom aan uw personeel wat zij nodig hebben om de klant goed te bedienen en spreek er over op alle niveaus!