Klantgerichtheid: test het in 5 minuten!

Paul van Schie

Klantgerichtheid test

Klantgerichtheid testen: Bijna iedere management board wil scoren op klantgerichtheid. Maar hoe test je het? Dat is een vraag die veel managers dagelijks bezighoudt.

Klantgerichtheid testen belangrijk? Dat is een understatement

Bijna niemand vraagt zich meer af of klantgerichtheid belangrijk is. In deze transparante tijden is het een must! Klanten belonen klantgerichte organisaties met mooie aanbevelingen. En andersom komt een gebrek aan klantgerichtheid je al heel snel duur te staan.

Transparantie is top, toch?

Als je in de rol van de klant zit, is transparatie een bonus. Je staat op het punt om voor een product te kiezen en binnen een paar klikken weet je of dat een goed idee is. Heb je echter met klantgerichtheid te maken vanuit je functie, dan is het altijd een punt van zorg. Je vraagt je constant af hoe je scoort. En misschien nog wel vaker hoe je je score verbetert. Je klantgerichtheid testen is het begin van een verbetertraject op klantgerichtheid.

Hoe verbeter ik op klantgerichtheid?

Om erachter te komen wat je moet verbeteren om klantgerichter te werken, moet je eerst weten hoe klantgericht je nu bent. Deze test is het startpunt. Hoe klantgericht zijn jullie ten opzichte van andere teams? Zeker als je pas net begint met verbeteren op klantgerichtheid, leer je met een ruwe indicatie genoeg om stappen te zetten.

 

Hoe krijg je jouw collega's en de hele organisatie klantgericher? Ontvang het e-book!

Vergroot je Klantwaarde met de Klantgerichtheidsladder - de interne beweging naar klantgerichtheid

De grootste opgave voor iedereen die zich bezighoudt met klantgerichtheid is om de organisatie - collega's - in beweging te krijgen. Loop je hier ook tegenaan? Lees wat je kunt doen om je collega's te mobiliseren in de gratis online uitgave 'Vergroot je Klantwaarde met de Klantgerichtheidsladder - de interne beweging naar klantgerichtheid'.

Ontvang een exemplaar gratis  

 

Doe de test op klantgerichtheid: waar sta ik?  

Hoewel bijna iedereen praat over klantgerichtheid, weet eigenlijk niemand hoe je het overzichtelijk in kaart brengt. Op www.testjeklantgerichtheid.nl gebruiken we hiervoor de klantgerichtheidsladder. Die onderscheidt vier niveaus naar klantgerichtheid: intern gericht, klantbewust, klantgericht en klantinzicht. Het zit zo:

 

klantgerichtheid test - intern gericht

Intern gericht – ‘we doen het al jaren zo’

Komen je collega’s vaak terug met bovenstaande quote als je begint over wat de klant belangrijk vindt? Dan is jouw omgeving waarschijnlijk intern gericht. Op aanpassen aan de behoeften van de klant is veel weerstand. Wat je ook vaak hoort, is ‘de klant loopt toch niet weg’. Waar de behoeften van klanten liggen, weten jullie niet. Komt uit de test dit niveau naar voren? Dan is er om te verbeteren op klantgerichtheid een bepaalde urgentie nodig. Wat die urgentie kan zijn, lees je hieronder.

 

klantgerichtheid test - klantbewustKlantbewust – ‘Ik hoef de klant niet te vragen wat hij belangrijk vindt, dat weet ik wel.’

Wát de klant wil is in deze fase nog onduidelijk voor jullie. Dát de mening van de klant ertoe doet, daar zijn jullie het wel over eens. Meestal doordat er een plotselinge urgentie is, zoals een belangrijke klant die weg is gelopen of een nieuwe concurrent die opeens snel wint in marktaandeel. Zulke ontwikkelingen lanceren je naar het niveau van klantbewustzijn. Komt dit niveau van klantgerichtheid uit jullie test? Dan is dé manier om op de klantgerichtheidsladder te stijgen om een gedeeld inzicht over de behoeften van de klant te creëren.

 

klantgerichtheid test - klantinzichtKlantinzicht – ‘Wij weten wat de verwachtingen van onze klanten zijn’

Bij jullie heeft iedereen het over de verwachtingen van de klant. Maar het is nog niet duidelijk hoe jullie aan die verwachtingen tegemoet moeten komen. Jullie weten precies welke klantgroepen welke behoeften hebben. Maar een concreet actieplan om aan die wensen tegemoet te komen is er nog niet. Om met deze uitkomst op de test te verbeteren op klantgerichtheid, willen jullie klantgerichtheid borgen in processen en KPI's.

 

klantgerichtheid test - klantgerichtKlantgericht – ‘Waar is mijn klant het meest bij geholpen?’

Als deze score uit jullie test komt, zijn jullie klantgericht! Jullie staan op de hoogste trede van de klantgerichtheidsladder. Binnen jullie team is er een duidelijke succesformule om klantwensen zo goed mogelijk te vervullen. Jullie zijn ook in staat om klantinzichten te vertalen naar producten, diensten en dienstverlening. Jullie belangrijkste focuspunt is om niet weg te sukkelen naar een lagere trede.

 

Emile van GeelenVragen over de klantgerichtheidsladder en klantgerichtheid verhogen? Neem contact op met Taco en krijg vandaag nog antwoord!

Taco helpt met concreet advies over jouw specifieke uitdaging. Neem vrijblijvend contact op met Taco Slagter: 020 - 30 50 108 of via taco.slagter@customeyes.nl.

Welke stappen richting klantgerichtheid kan ik zetten? 

Bij iedere trede op de klantgerichtheidsladder hoort een specifiek actieplan. Op de onderste trede heb je al genoeg aan enkele brede actiepunten om snel mee aan de slag te gaan. Klim je hoger, dan kun je pas iets met hele specifieke verbeterpunten. 

Zet een eerste stap!

Als jij op de ladder wilt klimmen om jouw organisatie dichterbij de klant te brengen, dan zul je dus eerst moeten weten hoe klantgericht je nu bent. En dat kun je testen, in slechts tien minuten. Ga naar www.testjeklantgerichtheid.nl om jouw positie op de klantgerichtheidsladder te bepalen en een eerste stap te zetten naar een meer klantgerichte organisatie. Doe de klantgerichtheid test!

Werk jij in een klantgerichte omgeving? Doe de test!

klantgerichtheidsladder test je klantgerichtheid

Hoe klantgericht is jouw team? En hoe scoren jullie ten opzichte van het landelijk gemiddelde? Veel managers spelen met deze vragen. De klantgerichtheidsladder laat zien waar je staat. En hoe je kunt verbeteren op klantgerichtheid. Wil je weten wat jouw score is? Vul dan de test in en ontvang een gratis rapport met een omschrijving van je huidige situatie én verbetertips om op de ladder te klimmen.

Ontvang een gratis persoonlijke rapportage