Vergroot je Klantwaarde 03-11-16

Customeyes

Masterclass opdracht 1: jullie positie op de klantgerichtheidsladder

klantgerichtheidsladder blok

 

Na Hans’ introductie van de klantgerichtheidsladder, hebben jullie je eigen positie hierop besproken. Een leuk testje dat je in het kader van deze discussie kunt doen is openbaar beschikbaar op www.testjeklantgerichtheid.nl. Wil je ter aanvulling op de hand-outs een opfrissertje over de klantgerichtheidsladder? Dan kun je terecht bij dit artikel.

 

Besproken

Dit kwam naar voren bij de bespreking van jullie positie op de Klantgerichtheidsladder.

  • Wat is het belang van klantgericht zijn? Niet iedereen begrijpt het belang of de rol  van de klanten. In deze blog vind je een antwoord op deze vraag én wat tips om aan klantgerichtheid te werken.
  • Met wie begin je intern? Wie betrek je bij je project rondom klantgerichtheid? Om succesvol te zijn, heb je draagvlak nodig. Je wilt ervoor zorgen dat je vooral energie steekt in mensen die gemotiveerd zijn om mee te werken.
  • Wat levert het op? Klanten willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Voor sommige organisaties is het daarom een uitdaging om klantgerichtheid te laten lonen. Deze bedrijven lukt het wel.
  • Ervaringen delen. lunches / kruisbestuiving. Bijvoorbeeld door een box voor ideeën in het leven te roepen waar iedereen iets kan toevoegen.
  • NIVEA – Niet Invullen Voor Een Ander.
  • Wat is klantgerichtheid?
  • Soms is het lastig om door te pakken op klantgerichtheid, omdat je snel verzandt in de waan van de dag.
  • Interne en externe druk zijn de voornaamste manieren om wel aan de slag te gaan met klantgerichtheid.
  • Om te klimmen op de klantgerichtheidsladder, heb je binnen de organisatie een kartrekker nodig.
  • Inbedding. Creëer beweging; iedereen moet mee doen.
  • Neem de klant mee in een Customer Journey.

 

Masterclass opdracht 2: jullie toegevoegde waarde naar aanleiding van het klantwaardemodel

Klantwaardemodel Customeyes

In opdracht twee hebben jullie besproken wat jullie klantwaarden zijn en hoe je denkt dat klanten hiernaar kijken. Als een klant zich uitdrukt over wat hij vindt van een organisatie, dan praat hij meestal in ‘klantwaarden’. Het klantwaardemodel verdeelt klantwaarden in drie niveaus: 

  1. Basis – dit zijn waarden waarvan klanten verwachten dat je ze hebt, maar als je er uitstekend aan voldoet zul je nog geen applaus ontvangen.
  2. Toegevoegde waarde – op het niveau van toegevoegde waarde, komen klantwaarden waarvan de klant vindt dat het iets extra’s is. 
  3. Binding – op het niveau van binding, komen klantwaarden aan de hand waarvan de klant ook op de lange termijn voor je zal blijven kiezen. 

De kunst bij werken met klantwaarden, is om een eigen succesformule te vinden. Eentje waarbij jullie je onderscheidende vermogen optimaal naar voren laten komen. En waarbij de klant daarvan maximaal profiteert. Jullie hebben daarom afsluitend nagedacht over de vraag: Wat is mijn succesformule?

 We hopen dat jullie een inspirerende ochtend hebben gehad. Bedankt voor jullie inbreng en enthousiasme!


Customeyes Customeyes