Kwalitatief onderzoek is een onderzoeksmethode waarmee je diepgaande informatie en inzichten onder een bepaalde doelgroep ophaalt. Het gaat in op achterliggende verwachtingen, behoeften, eisen, meningen en drijfveren van de doelgroep. Daarom is kwalitatief onderzoek vaak een methode in een traject van co-creatie. Daarbij denkt een klantgroep zelf mee over de invulling van productinnovaties of toekomstig beleid.
De meest succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij zijn daarachter gekomen door succesvol met klanten samen te werken.
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
Kwalitatief onderzoek kent verschillende vormen. In elke vorm staat de dialoog centraal.
Een diepte-interview is een open gesprek tussen een respondent en de interviewer. Een diepte-interview kan zowel telefonisch- als face-to-face plaatsvinden. De keuze hiervoor hangt af van de inzichten waar je naar op zoek bent, het niveau van de respondent en het budget. Een face-to-face interview kost meer tijd. Het is bovendien persoonlijker en intensiever dan een telefonisch interview. Soms is dat een reden om voor een telefonisch interview te kiezen. Maar juist bij waardevolle klantrelaties is een face-to-face interview interessant.
Een diepte-interview is een open gesprek, waarbij we gebruik maken van een gesprekshandleiding. Een face-to-face gesprek kan zowel met één of twee respondenten plaatsvinden. Daarnaast kan de opdrachtgever ook de interviewer vergezellen. Het interview kan plaats vinden bij de respondent thuis, op de werk plek of op de onderzoekslocatie. Een face-to-face interview duurt meestal een uur. Telefonische interviews duren 15 tot 30 minuten.
Ervaren interviewers, die weten hoe je een professionele relatie verbetert
Makkelijk over te brengen klantinformatie die medewerkers aanzet tot actie
Professionele sparringpartner die oplossingen biedt voor brede klantvraagstukken
Groepsgesprekken zijn er in verschillende vormen. De focusgroep is een bekende vorm, waarbij zes tot acht mensen onder leiding van een discussieleider nadenken over jouw product, dienst of dienstverlening. Bij een ronde tafel gesprek is het verschil dat er ook een aantal medewerkers aanschuift.
Een van de grootste uitdagingen bij kwalitatief onderzoek is om de juiste inzichten uit de onderzoeksresultaten te filteren. Dit vergt in de meeste gevallen specialistische onderzoekskennis. Voor de rapportage van kwalitatieve onderzoeksresultaten, gebruikt Customeyes het Klantwaardemodel©, dat in één overzicht de belangrijkste actiepunten bundelt.