Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

Customeyes
In een dynamische markt is het van belang dichtbij je klant te staan. Wie is die klant en wat vindt jouw doelgroep belangrijk?

In een onzekere markt is het van belang dichtbij jouw klant te staan. Wie is die klant, wat houdt hem of haar bezig en wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Uit kostenoogpunt is het verstandig om je marketing zo af te stemmen, dat jouw klant zich er direct in herkent. Maar hoe weet je wat de klant echt interesseert?

Profielschets per doelgroep

Met een klantenonderzoek van Customeyes krijgt je niet alleen directe feedback van je klanten. Het onderzoek brengt ook je klantgroepen in kaart. Zo ontvangt je per klantgroep een profielschets of persona’s, die kan worden ingezet voor marketingdoeleinden. Je kunt bijvoorbeeld je klanten indelen in verschillende doelgroepen, zoals A-, B- en C-klanten. We identificeren per klantgroep sterke punten en verbeterpunten, zodat je precies weet wat de wensen en verwachtingen van je verschillende klanten zijn. Op die manier kunt je voor elk klantsegment een specifiek marketingplan inzetten, mits daarvoor voldoende budget aanwezig is. Bij een beperkt budget is het aan te raden om de concentratie op één of twee klantgroepen te richten. Door de wensen van deze doelgroepen in kaart te brengen, kan je gericht actie ondernemen.

Nieuwe ideeën

Uit het klantenonderzoek komen ook vaak nieuwe ideeën voort. Ideeën van klanten waar je zelf misschien niet direct aan denkt. Vaak zijn deze ideeën makkelijk te realiseren. Met een kleine aanpassing in het proces, verhoog je de klanttevredenheid aanzienlijk. Verdiep je in je doelgroep in deze onzekere tijd en zorg ervoor dat je goed naar je klanten blijft luisteren!