Klanttevredenheid meten

Klanttevredenheid meten

Sem Kieboom
klanttevredenheid meten - Op welke manieren kun je klanttevredenheid meten? En welke manier past het beste bij jouw behoefte?

Klanttevredenheid meten – Tevreden klanten zijn cruciaal voor een duurzaam businessmodel. Logisch dat vrijwel alle organisaties op de een of andere manier bezig zijn met klanttevredenheid. Aangezien je nu dit artikel leest, geldt dat waarschijnlijk ook voor jou. Maar vóór je iets kunt doen om klanttevredenheid te verhogen, heb je eerst informatie nodig over hoe tevreden je klanten nu zijn. Gelukkig zijn er veel manieren om daarachter te komen. Op welke manieren kun je klanttevredenheid meten? En welke past het beste bij jouw situatie?

Hoe meet je klanttevredenheid?

Kort door de bocht meet je klanttevredenheid door je klanten vragen te stellen. Dat kan iedereen, toch? Nou, niet helemaal. Er zijn veel keuzes die je moet maken als je klanttevredenheid meet. Hoe je je onderzoek doet en welke vragen je stelt, hangen af van het onderzoeksdoel, de hoeveelheid tijd en middelen die je tot je beschikking hebt, het aantal (en soort) klanten dat je hebt en nog een aantal zaken.

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Volg de vier fasen van succesvol klantenonderzoek en haal bruikbare inzichten op. Hiermee kan jij verantwoorden, verbeteren of vernieuwen.

Download gratis

 

Klanttevredenheid meten met kwantitatief onderzoek

De meestgebruikte methode om klanttevredenheid te meten is kwantitatief onderzoek. Bij kwantitatief onderzoek haal je statistisch betrouwbare informatie op bij je klanten. Je vindt er antwoorden mee op vragen zoals: ‘Hoeveel procent van mijn klanten is zeer tevreden met onze dienstverlening? Welke factoren hebben een positieve invloed op de tevredenheid van onze klanten? En welke juist niet?’

Op basis van de resultaten kun je harde, statistisch onderbouwde uitspraken doen. Bijvoorbeeld over welke veranderingen in je organisatie wél bijdragen aan meer klanttevredenheid en welke juist niet. Een voordeel van kwantitatief onderzoek is dat je het vaak kunt herhalen en zo trends zult ontdekken. Een nadeel van de gestandaardiseerde vragenlijsten is dat je (meestal) niet achterhaalt waaróm je klanten tevreden of ontevreden zijn.

Klanttevredenheid meten met kwalitatief onderzoek

Waar je bij kwantitatief onderzoek op zoek gaat naar cijfers en percentages, geeft kwalitatief onderzoek juist een dieper inzicht in de achterliggende emoties, wensen en meningen van klanten. Je krijgt antwoorden op vragen zoals: ‘Waarom ben je wel of niet tevreden met een dienst? Wat zorgt ervoor dat je iets wel of niet goed vindt?’ In plaats van te werken met een vaste vragenlijst, ga je als onderzoeker in gesprek met je respondenten. In diepte-interviews of tijdens groepsdiscussies stel je hen open vragen.

Voor- en nadelen van kwalitatief onderzoek

Het voordeel van deze onderzoeksmethode is dat je jouw klanten écht leert kennen. Vaak komen er snel concrete verbeterpunten uit de interviews. Minder gunstig zijn de kosten en de tijd die het uitvoeren en analyseren van kwalitatief onderzoek kosten.

Het doel bepaalt de methode

Wanneer kies je voor kwalitatief onderzoek en wanneer voor kwantitatief? Dat is afhankelijk van het onderzoeksdoel. Heb je harde cijfers nodig, bijvoorbeeld om je te verantwoorden tegenover de directie? Dan kies je eerder voor kwantitatief onderzoek. Zoek je antwoorden op vragen zoals ‘Hoe kunnen we beter aan de verwachtingen van onze klanten voldoen?’ of ‘Wat verwachten klanten van ons in een veranderende wereld?’,  dan past een kwalitatief onderzoek beter, omdat je diep in de belevingswereld van klanten duikt.

Wil jij klanttevredenheid meten, maar weet je nog niet goed welke methode het beste bij jullie vragen past? Dan helpt de blog ‘Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek’ je op weg.

 

Andere methodes om klanttevredenheid te meten

Naast enquêtes of open interviews zijn er nog drie populaire methodes om klanttevredenheid te meten:

  • de Net Promotor Score (NPS)
  • de Customer Satisfaction Score (CSAT)
  • de Customer Effort Score (CES)

De NPS focust op het meten van de loyaliteit van klanten. Met de Customer Satisfaction Score meet je de tevredenheid van klanten over heel specifieke onderdelen van je organisatie. De Customer Effect Score gaat er vanuit dat het verminderen van klantontevredenheid een effectievere strategie is dan klanttevredenheid verhogen. In de blog NPS calculator, CES en CSAT: welke methode moet ik gebruiken? lees je meer over deze drie methodes en wat de voor- en nadelen ervan zijn.

Veelgestelde vragen over klanttevredenheid meten

Hoe meet je klanttevredenheid?
Klanttevredenheid meten kan op verschillende manieren, afhankelijk van je doel en situatie. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen kwantitatief onderzoek (cijfers en percentages) en kwalitatief onderzoek (emoties en meningen). Daarnaast bestaan er specifieke methodes zoals NPS, CSAT en CES. De juiste aanpak hangt af van de vraag of je harde cijfers nodig hebt, of juist diepere inzichten in de beleving van je klanten.
Wat is het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief klanttevredenheidsonderzoek?
Kwantitatief onderzoek levert statistisch betrouwbare cijfers op (zoals percentages tevreden klanten), terwijl kwalitatief onderzoek inzicht geeft in de achterliggende redenen, emoties en verwachtingen van klanten.
Wanneer kies je voor kwantitatief onderzoek?
Als je harde cijfers nodig hebt om trends te volgen of om verantwoording af te leggen aan management of directie. Kwantitatief onderzoek is herhaalbaar en goed bruikbaar om resultaten te vergelijken.
Wanneer past kwalitatief onderzoek beter?
Wanneer je wilt begrijpen waarom klanten tevreden of ontevreden zijn. Met interviews of groepsgesprekken krijg je diepere inzichten en concrete verbeterpunten, al kost het meer tijd en middelen.
Wat zijn populaire methodes om klanttevredenheid te meten?
Veel organisaties gebruiken de Net Promoter Score (NPS) om loyaliteit te meten, de Customer Satisfaction Score (CSAT) om tevredenheid over specifieke onderdelen te beoordelen, en de Customer Effort Score (CES) om te meten hoe makkelijk klanten iets voor elkaar krijgen.