De decembermaand is weer aangebroken! Traditioneel dé maand om jouw klanten te bedanken voor de gewaardeerde samenwerking van het afgelopen jaar. Hoe zorg je er nu voor dat je met jouw kerstgeschenk de juiste snaar raakt bij klanten? Onze vier gouden regels helpen je om jullie klantrelatie te verstevigen of verder uit te bouwen.
Uit onderzoek komt naar voren dat een merk of een boodschap bij relatiegeschenken beter wordt onthouden dan bij televisiereclames of online advertenties. Sterker nog, 82,6 procent van de ontvangers van een relatiegeschenk herinnert zich de boodschap of het merk dat achter dit geschenk zit. Bij televisiereclames is dit percentage 67,6 procent en bij advertenties in de krant slechts 60,2 procent. Daarbij komt nog dat relatiegeschenken in vergelijking met televisiereclames relatief goedkoper zijn1. Dit maakt kerstgeschenken een uitermate kosteneffectief middel voor relatiemanagement. Let wel, mits goed gekozen! Bij een goed gekozen kerstgeschenk zullen jouw klanten zich gewaardeerd voelen, wat de klanttevredenheid en wellicht zelfs hun loyaliteit ten goede komt. Uit onderzoek blijkt echter dat een slecht gekozen geschenk eveneens lang in de herinnering van een klanten blijft2. Reden te meer om vooraf goed na te denken over wat je jouw klanten dit jaar gaat schenken.
Hoe je dit risico vermijdt laat zich het beste illustreren aan de hand van wat concrete voorbeelden. Die ene klant die vorige week een contract ter waarde van een ton bij je getekend heeft, stuur je natuurlijk geen standaard pen of kalender met jouw logo erop. Je voelt al op je klompen aan dat dit cadeau meer schade aanricht dan een bijdrage levert aan jullie klantrelatie. Het is eveneens af te raden om een klant die theefabrikant is dure koffiekopjes te schenken. Duidelijk is dat dit cadeau niet bijdraagt aan jouw marketingdoel én evenmin aan de relatie met jouw klant.
De volgende vier gouden regels helpen je de relatie met jouw klanten te verstevigen.
Ken je doelgroep en verplaats je in de belevingswereld van jouw klant. Het is belangrijk dat je een kerstgeschenk kiest dat aansluit op de relatie tussen jou en jouw klant. Je raakt pas echt de juiste snaar bij jouw klanten als zij het gevoel krijgen dat het kerstgeschenk écht voor hen uitgezocht is en bij hen past.
Het is cruciaal dat het kerstgeschenk daarnaast aansluit bij jouw merk of identiteit. De klant mag geen tegenstrijdigheid voelen tussen zijn/haar beleving van de organisatie of merk en het ontvangen kerstgeschenk. Het is dus cruciaal dat het kerstgeschenk in lijn ligt met het het imago van de organisatie. Indien dit niet het geval is, kan het kerstgeschenk in het slechtste geval zelfs imagoschade opleveren.
Rond de kerstperiode ontvangen klanten vaak meerdere geschenken. Het is daarom belangrijk dat jouw kerstgeschenk er op een positieve manier uitspringt en dat je een positieve associatie oproept met jouw organisatie. Het loont als je de tijd neemt om iets origineels te bedenken. Voor optimaal profijt geef je een cadeau dat langer meegaat dan alleen de feestdagen en laat je jouw bedrijfslogo op het geschenk drukken. Zo blijft er een hoge mate van herkenning met jouw organisatie. Bovendien wordt de boodschap langdurig onder de aandacht van jouw klant gebracht.
Vraag jezelf af wat het marketing- of communicatiedoel van jouw kerstgeschenk is. Wil je de naamsbekendheid vergroten, je contacten aanhalen of het verkoop stimuleren? Een heldere keuze voor een bepaald doel maakt het kiezen van relatiegeschenken gemakkelijker.
Wat is er nu leuker dan een kerstgeschenk dat speciaal voor jouw uitgekozen is? Een geschenk is bij uitstek hét middel om persoonlijk te communiceren. Neem bovenstaande regels in acht en zorg dit jaar voor een persoonlijk kerstgeschenk! Klanten zullen aangenaam verrast zijn en je zult zien dat het jullie klantrelatie ten goede komt, zonder torenhoge marketinginvesteringen. Je verhoogt de klanttevredenheid en loyaliteit!