5 tips voor betere klantenbinding

5 tips voor betere klantenbinding

Voor veel van onze opdrachtgevers vormt klantenonderzoek de start van een positieve beweging in de richting van de klant. Door meetbaar te maken hoe klanten toegevoegde waarde ervaren, krijgen zij inzicht in hoe ze dat kunnen verhogen. Een professioneel onderzoek is vaak al van invloed op de loyaliteit van klanten. Alleen al de professionele en persoonlijke aandacht voor de klant heeft een positief effect op hun tevredenheid en loyaliteit. Het uiteindelijke verschil kun je maken door actie te ondernemen na zo’n onderzoek. Pas dan voelen klanten dat je hen écht serieus neemt.

Wil je ook aan de slag met een B2B klantenonderzoek om te starten met de verbetering van je klantenbinding? Een goed beginpunt is onze checklist voor een succesvol klantenonderzoek in B2B. 

5 tips voor betere klantenbinding
Om je op weg te helpen naar succesvolle klantenbinding zijn hier 5 tips voor betere klantenbinding:

1. Bepaal welke rol de klant jou gunt
Ziet je klant je simpelweg als een leverancier, of beschouwt hij je als partner? Dit hangt af van jouw instelling als organisatie. Zit je meer in de B2B of B2C hoek?

2. Bepaal de vorm van binding
De volgende stap is het bepalen van de vorm van klantenbinding die al bestaat tussen jou en je klant, of die het beste zou aansluiten op jouw klant. Gaat het om rationele, normatieve of emotionele binding?

3. Bepaal hoe ver de klant wil dat je gaat
Bepaal vervolgens hoe ver de klant wil dat je gaat. Verwacht hij dat je proactief meedenkt, of simpelweg dat je het hem makkelijk maakt? Als je dit hebt vastgesteld kun je bedenken hoeveel tijd en energie je per klant wil steken in het versterken van de klantenbinding.

4. Wees eerlijk en transparant naar je klanten toe
Wees als organisatie altijd eerlijk en transparant naar je klanten toe. Dit helpt bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie, en zal leiden tot loyale klanten.

5. Geef je klanten een gevoel van waarde
Dit kun je bereiken door schijnbaar voor de hand liggende, simpele gebaren zoals snelle, beleefde en vriendelijke reacties tijdens elk contactmoment met de klant. Laat niet op je wachten, hoe druk je het ook hebt.

De loyaliteit van de klant staat centraal als het gaat om klantenbinding. In de reeks ‘Klantenbinding’ hebben we je de eerste handvatten gegeven over het loyaler maken van de klant om een betere klantenbinding te creëren. In de volgende serie connecten wij klantenbinding samen met ons klantenonderzoek. We duiken in ons model voor klantenonderzoek.

Onderzoek jij graag je klantenbindingsniveau? Of wil je meer weten over een succesvolle klantenbinding en klantenonderzoek? Neem gerust contact met ons op. Wij staan je graag te woord!