Eerste hulp bij een klanttevredenheidsonderzoek opzetten

Eerste hulp bij een klanttevredenheidsonderzoek opzetten

Hans Hylkema
Wordt dit jouw eerste klanttevredenheidsonderzoek? Dan heb je ongetwijfeld veel vragen. Wij bieden eerste hulp bij KTO's!

“Wie wil dit jaar het KTO oppakken?” vraagt de directie. Het tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek staat weer op de planning. Een hele eer, maar ook een hele klus. Iedereen ontwijkt dus de vragende blik van de directie aan de vergadertafel. Dan volgt de discussie: dit jaar zijn de mensen uit de business te druk. En het moet ook niet alleen een feestje van communicatie worden. Aangezien jij kwaliteitsmanager bent en de taak prima bij je functieomschrijving past, val je met je neus in de boter. Jij mag het onderzoek op je nemen! Daar sta je. Nog wat verbouwereerd van de eer die je toekomt. Wat nu?

Het begin van een klanttevredenheidsonderzoek

Deze situatie is niet uniek, want veel meer organisaties besluiten enthousiast om een klanttevredenheidsonderzoek te doen. Wie de uitvoering op zich mag (of moet) nemen is vervolgens de grote vraag. Ben jij dit jaar de gelukkige om het KTO te organiseren? Dan start je met een hele hoop vraagtekens. Waar begin je? En hoe maak je er tijd voor vrij naast je andere taken? We helpen je in deze blog op weg met een vijftal checkvragen, waar je voorafgaand aan je onderzoek in ieder geval een antwoord op moet hebben.

1. Wat is het doel van het klanttevredenheidsonderzoek?

Klantenonderzoek doen is geen doel op zich! Je doet het voor een stuk verantwoording, om te verbeteren of om ook nog echt te vernieuwen. Vraag je af wat jullie doel is. Als verantwoording het belangrijkste is, dan volstaan cijfertjes meestal. Wil je verbeteren, dan moet je ook beter begrijpen wat de achterliggende oorzaken zijn van opvallende uitkomsten. En wil je vernieuwen? Dan zal je echt op zoek moeten gaan naar nieuwe inzichten.

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Is dit e-book voor jou?

Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?

Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:

  • Ontdek wat klanten belangrijk vinden
  • Tools om de juiste klantinzichten te achterhalen
  • De vier fasen van succesvol klantenonderzoek

2. Wie moet ik (vooraf) betrekken bij het opzetten van een klanttevredenheidsonderzoek?

Als je vooraf wordt betrokken, ben je achteraf ook meer bereid om met de resultaten aan de slag te gaan! Dus betrek zo snel mogelijk de juiste mensen bij het klantenonderzoek. Zij zullen later graag met de resultaten aan de slag gaan. Bovendien kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van het klantenonderzoek.

3. Wat willen we weten van onze klanten?

Ben je al direct begonnen met het maken van de vragenlijst? Dan stap je in de nummer één valkuil van alle beginnende klantenonderzoekers. Pas op de plaats. Zorg eerst dat je het doel scherp hebt en dat je intern overeenstemming krijgt over de thema’s die belangrijk zijn. De vragenlijst maak je pas als de gehele opzet van het onderzoek bekend is.

4. Welke klanten gaan we bevragen in het klanttevredenheidsonderzoek?

Dit is een belangrijke keuze die veel discussie kan oproepen. Meestal bevraag je niet iedereen, maar neem je een steekproef. Ook kan je ervoor kiezen alleen met je belangrijkste klanten het gesprek aan te gaan. Of je kiest voor een specifieke groep, bijvoorbeeld uit een bepaalde sector.

5. Wat is de beste methode binnen het budget?

​De methode stem je af op het doel van het onderzoek en de groep klanten die je wilt bevragen. Zoek je verdieping om te kunnen verbeteren of vernieuwen? Ga dan in gesprek met een selecte groep klanten op strategisch niveau. Deze klant verdient een goed gesprek, ook al is dit wat duurder. Heb je veel klanten waar je minder intensief mee samenwerkt? Kies dan voor enquêtes. Zo kan je op een relatief goedkope manier heel veel klanten benaderen, zelfs met continu onderzoek. Dit geeft een representatief beeld, dat bijvoorbeeld helpt wanneer je onderzoek doet om te verantwoorden.  

Help! Welke onderzoeksmethode moet ik kiezen?

…is het halve werk

Wanneer je de juiste vragen stelt, krijg je ook de antwoorden waarnaar je op zoek bent. Zo levert een gedegen opzet je uiteindelijk veel waarde op. Bovenstaande vragen zijn nog maar het begin. Wil je verder lezen? Download dan de checklist klantenonderzoek.

Gerelateerd aan dit onderwerp: