Helaas lukt het niet alle organisaties om het maximale uit een klanttevredenheidsonderzoek te halen. Veel organisaties worstelen met de mooie kans om inzichten op te halen; wat soms zelfs leidt tot irritaties bij klanten. Hoe zorg je er voor dat jouw klantenonderzoek wél een succes wordt? In september publiceerden we drie artikelen uit de serie “5 don’ts van een klanttevredenheidsonderzoek”. Samen met de video die uitlegt hoe je de klantgerichtheid van medewerkers kunt verhogen, vormen deze artikelen vooral een heel praktisch maandoverzicht! Veel leesplezier!
In vragenlijstonderzoeken is duidelijk een trend naar kortere vragenlijsten. En dat is terecht, want klanten lastigvallen met ellenlange vragenlijsten levert lage respons en soms onbetrouwbare data op. Het uitsnijden van ‘nice to know’ vragen is daarom aan te bevelen. Pas echter wel op dat je in het verkorten en versimpelen van de vragenlijst niet doorschiet en dat je gaat vragen naar de bekende weg.
Lees verder >>
Veel organisaties laten een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren om belangrijke inzichten in hun klanten te krijgen. Helaas wordt van te voren niet altijd goed bedacht hoe er met de resultaten aan de slag wordt gegaan. Zeker wanneer een organisatie hier weinig ervaring mee heeft. Bedenk vooraf hoe jullie de resultaten willen delen en met wie. Dit artikel helpt je op weg.
Lees verder >>
“Closing te loop” is essentieel bij het bouwen van langdurige relaties met klanten; zeker in een business-to-business setting. Bovendien keldert de respons bij een vervolgmeting aanzienlijk wanneer je niet duidelijk maakt dat de feedback erg gewaardeerd is en welke vervolgacties je van plan bent te ondernemen. Wat zijn de do’s en don’ts? Lees verder >>
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat klantgerichte organisaties winnen. Dat merken wij ook aan onze klanten. Het creëren van een klantgerichte sfeer is echter een opgave waar veel van onze opdrachtgevers mee worstelen. Dit artikel geeft inzicht in enkele voorwaarden voor het aansturen op een klantgerichte organisatie.
Lees verder >>